1. PENDAHULUAN
Pengiktirafan
Melaka oleh UNESCO pada 7 Julai 2008 sebagai Bandaraya Warisan Dunia telah
memberikan impak positif kepada kedatangan pelancong ke Melaka dan telah
menjadikan Melaka sebagai destinasi pelancongan yang terunggul dalam
lakaran peta dunia. Pengiktirafan
sebagai tapak warisan dunia dalam kategori tapak
budaya berdasarkan kepada ciri-ciri budaya, peninggalan sejarah, warisan
budaya dan seni bina yang telah bertapak sejak 752 tahun bermula sejak
kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka. Melaka sememangnya telah
terkenal sebagai pusat perdagangan dan kebudayaan yang lampau dan menjadi
penghubung kepada kuasa Timur dan Barat. Peninggalan
warisan ini melambangkan kepelbagaian 'berbilang kaum dan budaya yang luas
telah membentuk identiti kebangsaan (Johar 2011). Kekayaan warisan kebudayaan Melaka yang terdiri
daripada masyarakatnya yang berbilang kaum serta penuh dengan suasana
keharmonian mempesonakan. Melaka sememangnya merupakan satu destinasi yang
sesuai untuk penggemar sejarah. Penaklukan Melaka oleh kuasa asing, terutamanya
Portugis, Belanda dan Inggeris, telah membentuk satu keunikan identiti Melaka
yang masih boleh disaksikan sehingga hari ini sebagai bukti keagungan sejarah
silam. Selain itu, hasil daripada penggabungan budaya pelbagai bangsa selama
lebih 752 tahun melalui perkahwinan silang budaya antara rakyat tempatan,
pedagang serta kuasa asing sebagai salah satu faktor yang menjadi perhatian
para pelancong untuk datang melawat Melaka. Interaksi dan pertukaran budaya ini
telah melahirkan masyarakat Baba-Nyonya,
Eurasian-Portugis dan Chitty.
Melaka kaya
dengan hasil tinggalan silam dengan tempat-tempat yang menarik dan bersejarah untuk
dilawati. Salah satu daripada warisan ini ialah seni bina masjid yang telah
menjadi lambang penyebaran dan kebangkitan seni bina Islam di nusantara. masjid-masjid
di Melaka terkenal kerana seni binanya yang penuh bersejarah sinonim dengan
kegemilangan Melaka suatu ketika dulu. Malah di Melaka jugalah terletaknya
masjid tertua di negara ini. Apabila kita membincangkan mengenai seni
bina tradisional masjid Melaka, akan terbayang dalam ruang pemikiran kita mengenai
hiasan bumbungnya yang curam dan bertingkat tirus serta menara yang besar yang
mengambil gaya seni bina cina.Kesemua seni bina ini menjadi lebih bererti dan
dapat didokumentasikan dengan imej fotografi.
Imej seni bina atau Architecture Photography,
memerlukan kemahiran dalam penggunaan teknik-teknik seperti pencahayaan,
komposisi dan elemen asas rekaan yang perlu digunakan untuk mendokumentasikan
seni bina masjid lama Melaka. Joseph Nicéphore
Niepce, yang merupakan pelopor imej seni bina, berjaya merakamkan sekeping gambar
seni bina pertama yang bertajuk Lihat dari View
From The Window at Le Gras yang dihasilkan pada 1826 atau 1827 telah
menjadi masyhur sehingga ke hari ini. Pada 1827, Nicephore Niepce telah
menghasilkan ‘asphalt-coated plate’
yg didedahkan selama beberapa jam untuk merakam imej dari tingkap rumahnya.
Beliau telah menamakan teknik tersebut sebagai ‘heliograph’. Ciptaan ini telah mencatat sejarah penemuan dalam
bidang fotografi sekali gus menjadikan ia sebagai pelopor kepada bidang fotografi
seni bina.
Salah
seorang tokoh fotografi seni bina yang telah menghasilkan karya imej seni bina
yang mengagumkan iaitu William Henry Fox
Talbot di mana telah menghasilkan imej jendela berkisi di Lacock Abbey pada tahun 1844. Pada masa yang sama, Louis Jacques Mande Daguerre dan William Henry Fox Talbot telah melakukan eksperimen untuk merakam imej beberapa minit sahaja dan menghasilkan teknik Daguerreotype. Fox Talbot tidak dapat menghasilkan teknik yang lebih terperinci seperti Daguerre tapi beliau berjaya menghasilkan ‘plate’ pertama yang membolehkan cetakan dilakukan berkali-kali pada imej yang dirakam. Ia mempunyai fungsi yang sama seperti filem. Teknik tersebut semakin popular dan menghasilkan inovasi penciptaan kamera. Pada tahun-tahun berikutnya, teknik Daguerreotype telah merangsang jurugambar menghasilkan koleksi imej-imej seni bina dan bangunan dan menjadi elemen terpenting dalam buku dan majalah. Pemasangan Eifel Tower pada tahun 1988 juga telah dirakam menggunakan fotografi .Semenjak itu penggunaan fotografi seni bina telah digunakan secara meluas untuk memperkenalkan budaya dan reka bentuk bangunan sesuatu negara. Malah ia juga digunakan sebagai kaedah dokumentasi utama dalam merakamkan sesuatu seni pembinaan.
Sepanjang
sejarah fotografi, seni bina bangunan telah menjadi subjek yang sangat bernilai,
baik dari aspek estetika atau menunjukkan perkembangan budaya sesuatu komuniti
masyarakat. Imej seni bina bangunan juga dapat mencerminkan penghargaan
masyarakat terhadap keunikan atau keindahan hasil seni bina yang amat penting
bagi menunjukkan identiti sesebuah masyarakat. Menjelang 1860-an, fotografi
seni bina telah mula berkembang dan mula menjadi medium visual yang mantap. Penglibatan
fotografi senibina bermula pada kurun ke-19 seiring dengan penemuan ciptaan
fotografi iaitu ‘silver halide’.
Lukisan-lukisan senibina 2D telah mula dilakukan untuk menggambarkan objek 3D.
Semasa zaman ‘Baroque’ (Figura 3),
lukisan telah dijadikan salah satu item utama dalam melengkapkan pembinaan
bangunan terutamanya pada dinding dan siling gereja. Lukisan ini bertujuan
memperindah dan menampakkan ruang yang lebih luas. Lukisan-lukisan senibina
diperbaiki semenjak kemunculan kamera obscura oleh Bernado Bellotto untuk menghasilkan lukisan seni bina yang lebih
realistik. Idea tersebut diperoleh dari zaman Renaissance, cuma di zaman Bellotto telah tercipta kamera kotak yg
lebih canggih dimana lensa telah diletakkan di depan kotak dan dipancarkan ke
atas permukaan kaca hijau bagi memudahkan pelukis menghasilkan lukisan yang
mempunyai perspektif. Kaedah tersebut dianggap berjaya dalam penambahbaikan penghasilan
lukisan yang lebih realistik.
Pada awal pertengahan
abad ke-20 , fotografi seni bina menjadi lebih kreatif apabila jurugambar mula mengkaji
pelbagai di antaranya ialah teknik garis pepenjuru (Perspective), menitikberatkan aspek pencahayaan dan memasukkan
elemen bayang-bayang (Shadow) dalam
menentukan komposisi mereka bagi menjadikan imej seni bina tampak hidup. Pada awal 1950-an, arkitek telah mula menyedari kepentingan
fotografi, mula mengupah jurugambar yang ditugaskan untuk kerja-kerja
dokumentasi. Perkembangan sihat ini telah menjadikan fotografi seni bina yang
dilihat sebagai lebih daripada satu bentuk seni semata-mata malah bertindak
sebagai petunjuk aras kepada perkembangan dan kemajuan sesuatu budaya
masyarakat.
Kertas kerja ini akan membincangkan mengenai peranan dan kepentingan fotografi
sebagai medium untuk merakamkan disebalik senibina dan persekitaran masjid
masjid tradisional Melaka dengan menggunakan teknik HDR(High dynamic range
imaging).Medium
ini dijadikan sebagai kaedah alternatif untuk menghasilkan imej fotografi
melalui penggunaan cahaya. Bidang fotografi sebenarnya bermula daripada satu
lukisan gua yang membuktikan kepada fakta bahawa manusia sentiasa ingin merakam
dirinya sejak dari dulu (Jacob 1993) Ini jelas menunjukkan bahawa bidang
fotografi telah cuba diterokai sejak zaman awal peradaban manusia dan sangat
berkait rapat dengan sosial komuniti masyarakat. Untuk mengkaji sejarah, imej
fotografi memainkan peranan yang luar biasa melalui perjalanan merentasi masa.
Kandungan setiap gambar adalah sejarah. Ia menunjukkan masa asal imej yang
sentiasa pada masa lalu ke masa di mana ia dilihat (Gilloch 2002). Imej fotografi , bukan hanya sekadar mengabadikan sebuah
gambar, tetapi kita perlu melihat bagaimana gambar itu memiliki cerita yang
ingin disampaikan.
2.
FOTOGRAFI DALAM KANDUNGAN
SOSIAL DAN BUDAYA.
Imej fotografi merupakan satu
medium yang berkesan mempunyai peranan penting meniti perkembangan visual
di tanah air kita. Ketika imej ( photograph) mampu mewakili
kebenaran dan realiti pula dibandingkan dengan kata-kata ( text ),
maka dalam kehidupan seharian ini sudah semestinya akan menghasilkan perkembangan
teknologinya dalam menampilkan perkembangan masyarakat serta budaya untuk
menjadi tatapan dari satu generasi ke satu generasi. Imej fotografi juga
berperanan untuk berkomunikasi makna. Ianya mempunyai makna yang jauh lebih
mendalam dan boleh difahami tidak mengira perbezaan bahasa .
Imej Fotografi juga boleh bertindak sebagai alat komunikasi dan sebagai satu
cara berkongsi pengalaman dan menyampaikan maklumat (Dijck 2011).Transformasi
dunia fotografi juga berlaku begitu pantas sehingga melahirkan inovasi dalam
bidang baru iaitu fotografi digital. Justeru
itu, maksud kandungan setiap gambar merupakan rakaman sejarah yang
sentiasa menunjukkan garisan masa serta perlakuan lepas akan menjadi tatapan
kepada masyarakat pada masa hadapan. Selain itu, imej fotografi juga akan
memaparkan gambaran sesuatu tindakan dan peristiwa yang telah berlaku seperti
bidang sosial dan budaya masyarakat. Contohnya sekeping gambar mampu menceritakan
perkembangan peradaban budaya masyarakat Melayu meliputi sosial ekonomi dan
adat kehidupannya. Imej tetap fotografi, tidak seperti imej yang dihasilkan
daripada video, tidak mudah menunjukkan peredaran masa, tetapi ia menunjukkan
kepada kita bahawa masa telah berlalu (Tim 2002).
Bidang fotografi telah berubah secara radikal mengikut peredaran
semasa dengan meliputi keseluruhan kehidupan masyarakat secara tidak sedar
dan ia menjadi penting kerana ia amat berkait rapat mengenai
sesuatu wawasan, ingatan dan kebudayaan(Howie 2007). Imej fotografi merupakan
salah satu cara manusia berkomunikasi secara bukan lisan. Ianya mempunyai ciri-ciri
penghantaran mesej yang kompleks kepada penonton dengan kadar pemahaman yang
besar, boleh dipercayai serta mampu difahami oleh seluruh masyarakat yang
pelbagai.
Di
dalam penelitian mengenai sejarah Melaka, ianya bergantung kepada beberapa
sumber untuk membuktikan bahawa sesuatu sejarah tersebut adalah benar dengan
bukti tertulis dan tidak tertulis. Bukti tidak tertulis ini mempunyai pelbagai
cara iaitu dengan meneliti dokumen arkib seperti filem, foto, monograf dan
lain-lain yang dapat dijadikan bahan untuk menerangkan sesuatu fakta bagi
meneliti sejarah. Bukti atau foto sejarah ini menjadi suatu medium yang sangat
penting dalam mengungkapkan peristiwa sejarah sehingga dapat memudahkan seorang
sejarawan mahupun budayawan untuk mengetahui mengenai maklumat sesuatu
peristiwa atau cara hidup zaman tersebut. Imej fotografi dapat menggambarkan
emosi yang berlaku di dalam sesuatu peristiwa seperti contoh imej fotografi yang
menggambarkan kemeriahan rombongan Tunku Abdul Rahman di Bandar Hilir Melaka
yang menjadi saksi perisytiharan tarikh kemerdekaan.
Peristiwa ini berlaku pada 20 Februari 1956 apabila Tunku mengisytiharkan Tanah
Melayu akan merdeka pada 31 Ogos 1957. Kemerdekaan negara amat unik kerana ia
dicapai melalui meja rundingan tanpa melibatkan penumpahan darah
kemerdekaan Malaysia yang dapat menceritakan kegembiraan, penderitaan dan penat
jerih setiap detik dalam sejarah rentetan dari zaman pergerakan kemerdekaan, mencapai
kemerdekaan sehingga ke zaman pembangunan negara yang telah berlaku selama
hampir 54 tahun. Semua imej foto tersebut telah menggambarkan bagaimana keadaan
waktu itu sehingga dapat dimanfaatkan dan menjadi rujukan oleh generasi lain
agar dapat menceritakan kembali kisah sejarah yang diturunkan kepada setiap
generasi.
Kita
harus menyedari bahawa imej fotografi merupakan salah satu elemen terpenting
dalam komunikasi yang telah digunakan dalam pelbagai bidang. Ramai yang gemar
menggunakan perkataan yang mengatakan ‘a
picture is worth a thousand words’ atau lebih mudah memberikan maksud
bahawa, fotografi telah dapat mewakilkan banyak kata-kata dengan hanya melihat
pada sekeping gambar. Jika selama ini ramai orang telah beranggapan bahawa
bidang komunikasi hanya berkisar kan kepada perbualan dua hala semata-mata ,
tetapi keistimewaan imej fotografi dapat mewakilkan kata-kata yang akan
dikeluarkan .Menurut Laswel (1948), komunikasi memiliki makna “Who says what to whom in what channel with
what effect” yang bererti “Siapa mengatakan apa kepada siapa, dalam
perantara apa, dan dengan kesan apa”. Media merupakan satu medium yang
digunakan sebagai perantara untuk penyampaian maklumat daripada sesuatu sumber
kepada khalayak dengan menggunakan alat-alat komunikasi seperti surat akbar,
film, radio, TV. Dalam Pengertian media , fungsi utamanya ialah memenuhi
kehendak akan fantasi dan informasi .Dalam tugasnya sebagai penyampai maklumat,
media memerlukan berbagai sumber masukkan atau input, dan di situlah fotografi memainkan peranannya. Fotografi
juga bertindak sebagai sejenis medium komunikasi visual yang berfungsi sebagai
alat untuk meluahkan perasaan atau keinginan tertentu. Imej fotografi adalah
sama dengan nilai seribu perkataan, ia boleh memberitahu banyak cerita dan
boleh merakam situasi dan pelbagai acara. Kita mungkin dapat melihat ekspresi
wajah, alam sekitar, atau sejarah hanya dengan melihat imej fotografi. Keepler
(1974) berpandangan dalam buku bertajuk "Masa Depan Anda dalam Fotografi"
telah mentakrifkan definisi komunikasi visual dalam dunia fotografi seperti
dengan lain-lain seni visual, makna imej fotografi mungkin mustahil untuk
dimasukkan ke dalam perkataan.
Fotografi
memang sentiasa berkait dengan kebudayaan. Dengan bantuan visual fotografi,
kita pasti dapat melihat dan memahami mengenai keindahan negeri dan uniknya
suatu kebudayaan Melayu Melaka yang dapat digambarkan dengan baik. Agak
mustahil apabila kebudayaan berserta perkembangan itu mengetepikan kepentingan
imej fotografi. Kepentingan bidang ini sangat membantu kerana ianya mewakili
sebuah tulisan, kerana walau ada tiga halaman tulisan tentang keindahan budaya
negeri Melaka misalnya, dengan imej fotografi sahaja sudah mewakili semuanya
(Triadi, 2012). Fotografi memang tidak boleh dipisahkan dari kebudayaan.
Merujuk dengan negeri Melaka yang kaya dengan pelbagai warisan budaya yang
memiliki nilai estetika yang tinggi terutama dalam bidang seni muzik seperti
Dondang Sayang, Joget, Nazam, Zapin, pantun dan rebana keras. Walaupun kesenian
tradisional ini pernah popular di kalangan masyarakat tempatan pada satu masa
dahulu, kini kesenian-kesenian ini semakin dilupakan dan kurang diminati oleh
golongan muda. Tidak banyak hasil karya imej fotografi mengenai kebudayaan
Melaka telah disimpan dan didokumenkan. Kehebatan dan keindahan kesenian ini
akan pasti hilang ditelan zaman dan tidak mustahil generasi akan datang akan
melupakan keindahan kesenian ini memandangkan tiada usaha yang serius
ditekankan bagi mendokumentasikan kesemua kesenian tradisional ini. Walaupun
dokumentasi secara bertulis dilakukan, tetapi dokumentasi secara bergambar
sangat kurang dilaksanakan.
3.
KEPENTINGAN FOTOGRAFI
MENDOKUMENTASIKAN MASJID LAMA MELAKA
Definisi Masjid secara
umum membawa maksud “tempat sujud”. Jika
dilihat dalam konteks fungsi dan peranan utama masjid ialah merupakan tempat
berkumpulnya kaum Muslimin untuk menunaikan solat lima waktu secara berjemaah .
Akan tetapi, peranan masjid sebenarnya jauh lebih meluas bukan sahaja digunakan
untuk menunaikan solat wajib, sunat atau Jumaat semata-mata, tetapi ia lebih
banyak kepada hal ehwal permuafakatan komuniti dengan dianjurkan pelbagai
program seperti ceramah agama, kelas membaca al Quran, sambutan maulid nabi
atau tempat berlangsungnya majlis pernikahan, potong jambul, marhaban atau
sebagainya. Keistimewaan masjid yang terdapat di
negeri Melaka sememangnya terkenal kerana mempunyai warisan bangunan masjid
yang mempunyai nilai sejarah dan identitinya yang unik dan mengagumkan
kerana mempunyai seni rupa ukiran yang mempunyai konsep dan falsafah yang tinggi di sebalik seni binanya (Jalid 1984).
Seperti banyak masjid yang dibina di Negeri Melaka pada zaman itu,
hiasan dengan pengaruh Cina digunakan untuk menghiasi masjid. Bahan-bahan
seperti jubin seramik dan jubin lantai daripada kerajaan China Dinasti Chin
juga digunakan. Motif-motif menghiasi tepian kubah masjid dan pembinaan menara
batu menunjukkan ciri seni reka Melaka pada masa itu, dan dipengaruhi oleh reka
bentuk pagoda orang Cina. Masjid Kampung Hulu contohnya yang terletak Melaka
Tengah, Dibina dalam tahun 1728, Masjid
Kampung Hulu di Melaka adalah masjid paling tua di Malaysia
yang masih digunakan dan berada di tapaknya yang asal. Seni bina
masjid ini dipengaruhi oleh seni bina Jawa. Keindahan seni bina daripada masjid-masjid
lama ini, yang sudah pastinya dapat menarik minat baik pelancong tempatan
mahupun pelancong dari luar negara untuk berkunjung ke Melaka.
Bangunan
masjid ini telah menjadi salah satu faktor dominan pelancong mahupun para
penyelidik dari pelbagai bidang untuk melaksanakan pelbagai penyelidikan dan
menghayati keindahan seni bina indah ini. Oleh itu, sudah menjadi keutamaan
bagi Kerajaan Negeri Melaka dengan kerjasama Jabatan Warisan Negara yang
mempunyai inisiatif untuk memelihara dan memulihara bangunan bersejarah ini
bagi memastikan keaslian seni binanya masih lagi berada dalam keadaaan
terpelihara dengan melaksanakan penyelidikan secara arkeologi. Dari seni
bina masjid di Negeri Melaka jelas menunjukkan kebanyakannya menggunakan
kubah berbentuk segi empat bertangkup seperti piramid dan di adun dengan
kesenian umpama pagoda di bucu nya mahupun seni bina menaranya. Bumbung pula
umpama atap adalah dari kesenian Melayu. Keunikan seni bina campuran ini
menyerlahkan kepelbagaian budaya di Malaysia. Seni rekabentuk senibina berubah
dari semasa ke semasa. Perubahan ketara dapat disaksikan dari perbezaan saiz
itu sendiri. Bangunan lama lebih kecil dan padat manakala senibina baru lebih
mencakar langit dan besar.Bangunan lama mempunyai keindahan estetika
tersendiri. Pengimejan keseluruhan bangunan dilihat lebih efektif kerana
keseluruhan keindahan bangunan dapat dipamerkan. Ciri-ciri disekeliling juga
dapat membantu dalam menentukan keadaan bangunan tersebut contohnya seperti di
atas bukit, batu besar, pokok besar atau sebagainya. Malah ia juga dapat
membantu memberikan ruang pada imej.
Penyelidikan arkeologi
masjid ini juga sinonim dengan tata cara untuk memelihara, memulihara, membaik
pulih dan melindungi data yang diperoleh dalam apa juga bentuk setelah penyelidikannya
dijalankan (Asyaari 2009). Setiap penyelidikan arkeologi perlulah mempunyai
tujuan atau hala tuju yang jelas bagi memastikan setiap langkah yang diambil
dapat memenuhi piawaian dan memberikan manfaat kepada masyarakat secara umumnya.
Menurut Asyaari (2009) yang telah membincangkan mengenai keperluan masyarakat
umum untuk memahami ilmu arkeologi bagi mengkaji kehidupan masyarakat masa
lampau dengan menggunakan pelbagai pendekatan disiplin di bidang sains sosial.
Bermula dari survey arkeologi (primer
dan sekunder), ia membawa kepada ekskavasi
dan menganalisis sehingga dapat merekonstruksi kembali sejarah masa lampau
. Penyelidikan Arkeologi sudah pasti amat memerlukan data daripada imej
fotografi yang digunakan sebagai medium untuk proses dokumentasi kehalusan dan
seni bina masjid lama Melaka. Imej fotografi di dalam penulisan ini telah
digunakan sebagai medium untuk merakamkan keindahan seni bina masjid ini bagi
membantu penyelidik melengkapkan dokumentasi yang bertindak sebagai data tidak
bertulis. Menurut (W,Eisner 1999) yang
merupakan salah seorang penyelidik pendidikan telah memberikan pandangan
bahawa, fotografi boleh digunakan sebagai alat lain untuk meningkatkan
penulisan penyelidikan budaya di samping menguatkan carta dan graf tipikal yang
dahulunya sering digunakan sebagai fakta penyelidikan. Malah imej fotografi
kini dapat menggabungkan ke dalam penulisan penyelidikan budaya yang boleh
membuat tafsiran yang lebih mendalam yang sering tidak lebih digambarkan dengan
kata-kata . Fotografi
banyak digunakan telah menjadi alat yang popular untuk penyelidik, pendidik,
dan profesional lain, terutamanya mereka yang bekerja dengan kumpulan yang
terpinggir (Prins 2010).
Di
dalam kajian ini, penyelidik telah menggunakan kaedah kerja lapangan Field Works di dalam proses memperoleh
data. Penyelidik telah memilih untuk menggunakan kaedah pendekatan tradisional
atau disebut sebagai lawatan lapangan bagi membentuk pengetahuan kandungan
masjid dan mengumpulkan imej masjid yang telah dipilih (Marfizul 2011). Bagi
menjalankan penyelidikan lapangan, ada beberapa format serta kesinambungan yang
telah dilakukan bagi memastikan proses dokumentasi foto ini dapat dilaksanakan
dengan lancar serta mendapat hasil visual yang bermutu . Penyelidik telah
memilih dan menyenaraikan 7 buah masjid lama yang mempunyai kriteria mestilah berusia
100 tahun ke atas Proses rakaman fotografi dilakukan berasaskan 7 elemen seni,
iaitu garisan (line), bentuk(form),
nilai (value), tekstur (texture), ruang (space) dan warna (color)
untuk menzahirkan secara maksimum kecantikan serta keunikan sesebuah masjid
tersebut bagi mendapatkan establish
outdoor shot untuk luaran masjid iaitu gambar yang menunjukkan masjid
tersebut secara menyeluruh dan establish
indoor shoot untuk dalaman
masjid. Di samping itu pelbagai motif, ukiran-ukiran, mimbar, ayat-ayat suci
yang berada di dalam masjid tersebut diambil dan didokumentasikan. Kebanyakan
bangunan lama mempunya nilai-nilai rekabentuk yang lebih terperinci di
bahagian-bahagian tertentu. Rekabentuk-rekabentuk ini boleh dilihat selalunya
di bahagian-bahagian seperti dinding, tangga, tingkap, tupai-tupai dan
sebagainya. Ciri-ciri terperinci seperti ini selalunya lebih ditekankan
pengimejannya kerana merupakan tarikan utama sesuatu senibina.
Perincian-perincian ini sering menceritakan pengaruh seni yang dibawa dan menceritakan
peristiwa pada waktu bangunan itu dibina. Pencahayaan dari tepi adalah yang
terbaik untuk menonjolkan permukaan reka bentuk itu.
Pencahayaan
merupakan teknik yang paling penting untuk mendapat efek 3 dimensi sesuatu
subjek. Waktu pagi merupakan masa terbaik untuk mendapatkan warna efek emas ke
atas bangunan tersebut. Pencahayaan dari tepi juga mencipta bayang yang lebih
menarik menjadikan ciri-ciri permukaan bangunan lebih menonjol dan menyerlah.
Namun begitu pencahayaan dari belakang paling tidak sesuai untuk seni bina
kerana tidak mempamerkan ciri-ciri estetika bangunan tersebut. Penggunaan lensa
yang betul juga memainkan peranan yang penting dalam pengimejan seni bina. Imej
yang ‘distort’ akan menyebabkan kondisi bangunan yang tidak betul dan tidak
seimbang. Penggunaan ‘telefoto’ adalah yang terbaik di mana jurugambar akan
mengambil dari jarak jauh untuk memastikan saiz bangunan simetri dan lebih
tegak. ‘Telefoto’ juga dapat membantu mencipta efek abstrak di mana
garisan-garisan pada reka bentuk bangunan lebih ‘parallel’ dan memberikan impak
‘surreal’ dalam imej. Setiap imej yang diambil menggunakan teknik HDR (High
dynamic range imaging). Proses untuk merakamkan visual bagi
masjid-masjid yang tersohor di Melaka merupakan satu proses yang melibatkan pengetahuan
teknikal fotografi digital. Penggunaan fotografi digital ini bertujuan untuk
menghasilkan satu visual yang baik serta menampakan kehebatan sesebuah masjid
tersebut.Di dalam penyelidikan ini, elemen yang penting untuk keberkesanan
serta perjalanan penyelidikan ini adalah perancangan tetapi apa yang paling
utama ialah bagaimana kaedah pembentukan dan susun atur perancangan
penyelidikan ini agar dapat membuahkan hasil dalam jangka waktu yang ditetapkan
dengan hasil yang maksima.
HDR
(High Dynamic Range Imaging) merupakan
satu kaedah yang digunakan dalam fotografi untuk menguasai lebih luas dinamik
antara kawasan paling cerah dan paling gelap. Kaedah HDR perlu mengambil
beberapa keping gambar yang mempunyai tahap pendedahan yang berbeza-beza
(bracketing) bermula dari under exposure
, normal exposure sehingga over exposure. Kesemua gambar tersebut
perlu digabungkan dalam satu imej dalam pelbagai software seperti Adobe Photoshop dan lain-lain. Jumlah
minimum gambar adalah sebanyak 5 keping bagi memastikan kaedah ini memperoleh
kesan yang dikehendaki. HDR boleh dilaraskan tetapan untuk mendapatkan rupa
atau contrast seperti yang dimahukan.
Imej HDR boleh mewakili lebih tepat pelbagai tahap intensiti yang terdapat
dalam pemandangan dan objek yang sebenar, Imej HDR juga dapat bertindak sebagai
satu alat visual yang efektif kerana dapat menvisualisasikan sesuatu perkara
dengan lebih konkrit, realistik dan lebih tepat. Kaedah ini mempunyai lebih kebaikan
daripada teknik yang bukan HDR kerana kaedah sedia ada hanya mempunyai satu tahap
pendedahan dan mempunyai perincian gambar yang terhad. Ini menyebabkan gambar
yang dihasilkan akan kehilangan perincian dalam kawasan-kawasan yang terang
atau gelap.
Sepertimana yang
kita lihat, kecanggihan perisian komputer dan teknologi pada kamera telah
menghasilkan pelbagai proses editing. Antaranya seperti proses HDR ini. Ia
merupakan proses yang semakin popular di kalangan peminat fotografi sama ada di
Malaysia atau luar. High Dynamic Range (HDR) foto memberikan efek kontra warna
dan ketelitian lebih banyak dari foto yang biasa. Dengan ini, penghasilan foto
HDR akan lebih menampakkan tekstur, warna, garisan dan jalinan pada subjek yang
dirakam. Teknik editing yang relevan serta pengawalan pencahayaan pada kamera
yang tepat akan menghasilkan imej HDR yang berkualiti serta lebih bermutu dari
gambar biasa. Setiap perincian dalam editing akan diperhalusi untuk penghasilan
yang bermutu. Pemprosesan dari gabungan beberapa imej foto dalam satu proses
editing HDR berserta pengubahsuaian dari segi sentuhan teknikal, dapat dilihat
membantu dalam mengurangkan kesan “noise” pada gambar dan memperhalus setiap
bahagian di dalamnya. Selain daripada itu, imej seni bina masjid yang diambil
adalah statik dan ini membuatkan penggunaan fotografi HDR menjadi sesuai
mengikut subjeknya. Oleh yang demikian proses editing menjadi lebih mudah.
Setiap perspektif, motif, ukiran serta warna yang di dokumentasi dapat dilihat
dengan jelas dan menonjol dari imej fotografi yang biasa. Segalanya dapat
dilihat dengan jelas serta terperinci sepertimana yang terdapat pada bentuk
asalnya.
Kemajuan yang lebih terkini dalam bidang HDR pengimejan telah
dibuat pada tahun 1985 apabila Gregory
Ward tampil dengan format fail RGBE dimana
ia merupakan yang pertama HDR format fail.
Ia membenarkan maklumat warna untuk disimpan dalam
piksel yang berasingan dan
dimanipulasi mengikut kesesuaian. Seterusnya pada 1997 -
Recovering High Dynamic Radiance Maps dari foto dilakukan oleh
Paul Debevec. Ini adalah di mana
proses fotografi pertama yang dibuat
penampilan yang dihasilkan ke dalam
bidang foto HDR, dan Paul membangunkan
kaedah menggabungkan gamba yang berbeza
bacaannya dengan menggunakan filem. Oleh
demikian, proses semakin berkembang dari konvensional ke digital sehingga
sekarang. Kepentingan editing di dalam kerja dokumentasi amat penting kerana ia
membantu dalam menonjolkan jalinan serta keaslian pada imej terutama sakali
pada ukiran dan warnanya. Sepertimana diketahui, masjid bersejarah di Melaka
ini mempunyai reka bentuk dan ukiran yang menarik. Setiap sudut yang terdapat
pada masjid dan hasil seni di dalamnya diteliti satu per satu lalu didokumentasikan
dengan terperinci. Pengcahayaan dan sudut perspektif binaan dilihat secara
menyeluruh agar ia dapat memberikan satu impak pada imej yang terhasil. Maka
dengan teknik foto HDR ia dapat membantu dalam menghasilkan satu kualiti yang
bermutu pada masjid tersebut.
Dalam
menghasilkan fotografi HDR, berapa perkara utama perlu diambil beratkan agar
imej yang terhasil lebih berkualiti dan tidak merosakkan keaslian fotografi.
Ini antaranya seperti penambahan kontra, warna, serta penggunaan cahaya yang
berlebihan dan tidak mengikut kesesuaian. Terdapat dua fasa cara kerja iaitu
pengawalan pada kamera dan fasa kedua ialah proses edit di dalam computer.
Aspek utama yang perlu diambil kira ialah “exposure” ataupun pendedahan cahaya
pada sensor kamera agar ia tidak terlalu cerah dan terlalu gelap. Pengawalan
teknikal dari segi “shutter speed” dan “aperture” amat dititik beratkan. Subjek
mestilah tidak bergerak agar imej yang terhasil dalam keadaan pegun kerana ia
akan diambil beberapa kali sebelum dimasukkan ke dalam perisian “Adobe
Photoshop”. Setelah selesai dalam fasa pertama, seterusnya proses edit gambar
akan dilakukan. Pada tahap ini, pengawalan warna, keserataan tekstur dan elemen
keaslian fotografi harus dijaga rapi. Keaslian gambar harus dipelihara agar tidak
kelihatan hasil yang terlalu berilustrasi dan penggarapan tekstur yang terlalu
kasar. Konsentrasi pada pencahayaan dan warna dapat dikawal kerana terdapat
aturan pada perspektif penambahan dan pengurangan untuk bahagian tersebut.
Melalui penilaian dan kajian pada tona warna imej HDR yang lain pasti quality
dan keaslian fotografi boleh dikawal dan diperhalusi sebaik mungkin.
Usaha
memartabatkan dan memulihara warisan Masjid di Melaka memerlukan perancangan
yang bersepadu dan tersusun yang melibatkan kerjasama sektor awam, pihak swasta
dan komuniti masyarakat. Menurut Rais Yatim (2005), pembentukan sesuatu bangsa
yang bertamadun dalam erti kata yang mempunyai budi bahasa dan mengamalkan
nilai-nilai murni, dan memelihara khazanah warisan adalah suatu proses membina
negara bangsa yang tidak mungkin tercapai tanpa perancangan dan pemupukan yang
terancang. Pelaksanaan perancangan kebudayaan, kesenian dan warisan perlu
disertai pendekatan praktikal yang lebih menyeluruh hingga sampai ke akar umbi.
Tiga strategi perlu disusun dalam usaha
memartabatkan warisan budaya di negeri Melaka iaitu dengan memperkukuh identiti
seni budaya dan warisan, membina jati diri generasi muda dan perindustrian seni
budaya dan warisan (Latif 2010).Imej fotografi boleh bertindak
sebagai medium merakamkan seni budaya dan memelihara seni bina masjid Melaka ,
Imej yang digunakan dapat memberikan maklumat yang lengkap terhadap peristiwa ,
ragam hias dan fizikal bangunan masjid. Imej fotografi juga dapat menggambarkan
identiti budaya Melayu Melaka sangat penting sebagai alat memartabatkan seni,
budaya dan warisan. Matlamat pembangunan budaya yang dapat dianggap amat
penting dan perlu diberikan perhatian serius ialah mempertingkatkan dan
memperkukuhkan kedudukan identiti, terutama identiti budaya Melayu. Menyedari
tentang pentingnya identiti akan dapat memperkukuhkan integrasi antara kaum.
Identiti itu memberikan kesedaran terutama kepada generasi muda tentang sejarah
peradaban negara. Dengan kesedaran itu dapat memupuk semangat kebangsaan dan
cintakan negara.
Peranan Imej
fotografi amat mempengaruhi di dalam merealisasikan perkara tersebut. Tidak
banyak imej fotografi yang dihasilkan mempunyai ciri-ciri kemelayuan yang
memartabatkan identiti Melayu Melaka di persada dunia. Strategi pemantapan
perlu dilaksanakan agar imej fotografi tempatan mempunyai identiti yang
tersendiri dan mampu diterbitkan atau disebarkan pada peringkat tempatan dan antarabangsa.
Penerbitan yang dimaksudkan bukanlah sekadar diterbitkan dengan kulit keras (coffee table) yang mahal tetapi biarlah
penerbitan yang dilaksanakan dapat memberikan input dan kesedaran kepada
masyarakat serta mudah dimiliki. Kebanyakan jurugambar tempatan tidak berminat
untuk membuat proses dokumentasi seni bina bangunan masjid ini kerana bidang
ini tidak memberikan pendapatan yang lumayan dan secara terus kerana terfikir
kan kesukaran untuk melaksanakan kajian dan kekangan masa yang diambil adalah
terlalu lama. Kebanyakan jurugambar kini lebih gemar dan terlalu terikut-ikut
dengan genre atau stail luar serta
gemar memilih bidang yang lebih mempunyai impak yang tinggi atau bersifat
komersial seperti bidang fashion atau
pengiklanan produk yang kebanyakan merujuk stail
daripada jurugambar antarabangsa.
Imej fotografi dianggap sebenarnya sebagai medium yang boleh "bercakap" mengenai seni bina dan
seni bina pula yang boleh "bercakap"
mengenai fotografi dengan cara yang boleh membawa kita kepada kefahaman baru
kedua-dua visual media yang semakin berkembang pesat. Pengetahuan jurugambar
dengan penyelidikan yang mendalam perlu dilakukan agar imej seni bina masjid
Melaka ini tampak hidup dan bertenaga.
Ketika kerja lapangan dan penggambaran
gambar Masjid Melaka dilaksanakan. Penyelidik dan jurugambar amat tertarik
dengan konsep dan seni bina kebanyakan Masjid Melaka yang diambil dengan
menggunakan medium fotografi yang bertindak sebagai alat untuk pemeliharaan
mercu tanda. Ketika proses ini dilakukan, penyelidik telah mendapati bahawa kebanyakan
seni bina masjid-masjid tradisional Melaka secara langsung mempunyai
kaitan rapat kebanyakan seni bina
masjid-masjid tradisional di Nusantara Melayu ini seperti di Sumatera, Jawa,
Banjarmasin dan Kelantan. Seni bina Masjid Melaka seakan-akan mengikut seni
bina daripada Negara China. Tidaklah menghairankan kerana pada satu masa dahulu
Melaka mempunyai hubungan diplomatik yang rapat dengan Negara China. Sejarah
ini diperkuatkan lagi dengan perkahwinan Sultan Mansur Shah dengan Puteri Hang
Li Po. Apa yang mendukacitakan sepanjang sesi penggambaran ini dilaksanakan,
penyelidik telah mendapati bahawa proses pembinaan bangunan baru dan ubahsuai mungkin
juga pemuliharaan seperti digemburkan telah dilaksanakan di Masjid Kampung Hulu
dan Masjid Kampung Keling yang sebenarnya amat dikhuatiri boleh merosakkan
identiti dan keaslian seni bina masjid lama ini. Sewajarnya pembinaan atau apa
sahaja pemuliharaan blok bangunan ini perlu dilakukan pemantauan yang ketat oleh
Jabatan Warisan Negara Malaysia agar keaslian bangunan masjid dapat terus
dipelihara. Penyelidik berpendapat, Di dalam proses perubahan corak seni bina
masjid yang dikhususkan di negeri Melaka contohnya ,banyak nilai-nilai seni bina
tradisi yang dilupakan telah menjadi mangsa kepada
kemusnahan oleh pengabaian dan dirosakkan tanpa sedar ,Lihat sahaja seni bina masjid-masjid
baru sekarang ini sebenarnya banyak di pengaruhi oleh nilai-nilai seni bina
dari luar. Seni bina masjid-masjid tradisional Melaka juga akan tenggelam di
dalam arus pemodenan sekarang ini (Jalid, 1984).
Seharusnya masyarakat kita perlu prihatin dan menyedari akan hakikat ini dan
mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mengekalkan identiti seni bina Islam tradisional di Melaka agar
ianya akan terus terpelihara. Penggunaan kamera digital, serta kesan pengimejan
digital itu sebenarnya telah pun memainkan peranan yang penting dan utama dalam
pembangunan sektor promosi pelancongan (Esatcan, 2009). Oleh itu penghasilan
imej yang cantik serta secara professional menggunakan dengan bijak teknologi
yang ada masa kini mampu untuk melahirkan kecantikan serta nilai estetika
sesebuah masjid tersebut.
4. PENUTUP
Cabaran
dan usaha memartabatkan warisan Masjid Lama negeri Melaka haruslah dipandang
serius oleh pelbagai pihak. Pelaksanaannya membawa banyak manfaat kepada rakyat
negeri Melaka secara amnya. Pengembangan imej fotografi boleh dilihat dalam
konteks yang lebih luas dan global. Walaupun estetika seni menjadi sesuatu
elemen yang paling penting dalam kandungan imej fotografi pada peringkat
awalnya, tetapi imej fotografi boleh digunakan untuk mempengaruhi pendapat
penonton. Ini jelas menunjukkan bahawa jurugambar boleh mencipta realiti dalam
erti kata tertentu tidak sebenar pada semua imej fotografi yang dihasilkan,
untuk membuat satu titik atau memberitahu cerita. Secara realitinya, Kamera
dicipta bukan sahaja untuk berfungsi menjadi canggih dari aspek teknologi dan
mengetepikan cara konvensional seperti “bilik gelap”. Tetapi fungsi kamera
lebih besar dalam Imej yang dihasilkan tidak perlu bersifat mudah, malah,
jurugambar boleh mengubah imej yang dihasilkan. Manipulasi imej telah menjadi
perdebatan yang mana ada sesetengah pihak berpandangan bahawa ianya telah
melanggar objektif, etika dan peranan imej fotografi di dalam merakamkan
sesuatu peristiwa, budaya dan sejarah. Fotografi menjadi sangat penting bagi
seorang sejarawan mahupun budayawan untuk mengkaji peristiwa bersejarah negeri
Melaka dengan menggunakan sumber fotografi dalam mengkaji sejarah. Imej
fotografi telah menggambar situasi sebuah peristiwa dengan tepat dan tidak
boleh dipertikaikan.
Seni bina Masjid lama Melaka boleh memainkan peranan yang penting dalam perkembangan pendidikan di negara kita khususnya para pelajar
dan penyelidik. Pelbagai ilmu yang dapat dipelajari dengan memahami dan
mengkaji bangunan dan monumen lama. Pemuliharaan dan penghayatan kemaslahatan
bangunan bersejarah persis peribahasa, yakni “tak kenal maka tak cinta”. Oleh
itu, Masjid Lama Melaka sememangnya mempunyai nilai yang tersendiri. Bangunan
bersejarah ini amat penting dalam pembentukan minda generasi muda negara
terutamanya ke arah penghayatan warisan dan khazanah negara. Ia merupakan satu
aset yang perlu dipelihara dan diwarisi .Dengan terdapatnya bangunan bersejarah
ini, generasi baharu akan lebih menghargai dan peka akan perkembangan sejarah
negara. Hal ini akan membentuk sebuah masyarakat yang sensitif terhadap
sebarang pemusnahan bangunan bersejarah. Sesungguhnya, pihak Kerajaan
Persekutuan dan Kerajaan Negeri pula perlulah mewartakan bangunan bersejarah
sebagai bangunan yang perlu dikekalkan. Oleh hal yang demikian, dengan
penguatkuasaan undang-undang yang ketat yang boleh memberikan hukuman kepada mana-mana
pihak yang cuba merobohkan atau memusnahkan bangunan bersejarah, mereka
perlulah dikenakan tindakan undang-undang. Di samping itu langkah konsisten
daripada badan berwajib dan masyarakat sendiri yang sentiasa memantau khazanah
ini dari masa ke semasa agar ia sentiasa terpelihara dan bersih pada mata
pandangan pelancong.
Secara
umumnya, Imej Fotografi boleh disamakan dengan melukis dengan
cahaya, dalam maksud lain ialah melakukan proses rakaman unsur
visual berdasarkan pembiasan cahaya. Dalam perkembangan teknologi,
fotografi memiliki keunggulan dalam karya visual karena sifatnya yang realis (tepat) atau dalam kata lain menampilkan gambar yang seolah-olah hidup. Penceritaan imej yang mampu
berkomunikasi dengan baik perlu merakamkan sesuatu objek atau peristiwa bagi
mempengaruhi pandangan dan penglihatan penonton. Jurugambar perlu mempunyai
kebolehan tertentu untuk memastikan permukaan abstrak imej daripada ruang dan
masa dapat dirakamkan dengan tepat yang dikenali sebagai 'imaginasi'. Ia adalah syarat bagi mengeluarkan dan mengekodkan
imej agar ia mampu menjadi medium komunikasi yang berkesan. Penonton perlu
memahami permukaan imej dan mampu untuk mentafsir gambar. Dalam berbuat
demikian, pandangan penonton perlu mengikuti laluan kompleks yang
terbentuk dalam hasil karya dengan
memahami struktur imej dan objektif jurugambar tersebut. Kepentingan untuk
mentafsir imej seperti yang didedahkan dalam proses imbasan itu akan mewakili
sintesis dan mempunyai peranan iaitu bagaimana proses manifestasi dalam imej
yang dilakukan .Penonton perlu memahami dan mengikuti bahawa imej mempunyai
maksud 'bererti' (jelas) , 'connotative'
(kekaburan) dan kompleks simbol. gambar-gambar dipersembahkan perlu mempunyai
penjelasan kod, namun, tidak ada cadangan untuk bagaimana imej itu harus
ditafsirkan untuk membolehkan individu untuk pemahaman subjektif oleh pembaca (Diaz 2012).Penonton perlu menyediakan ruang
untuk membuat tafsiran. Dalam erti kata lain, keupayaan untuk merakamkan ,
membaca maklumat dan menceritakan kembali peristiwa, alam dan subjek ke simbol
dua dimensi yang terdapat dalam imej tersebut seperti yang terkandung dalam
bidang literasi visual.
Imej
fotografi telah mempunyai peranan untuk melestarikan
budaya dan sosial dengan dokumentasi budaya. Media yang digunakan adalah dalam
bentuk karya fotografi. Dengan imej fotografi, aspek masyarakat yang dijangkau
akan lebih luas dengan dibantu oleh media yang lain seperti radio atau surat akbar
yang hanya dinikmati serta di fahami oleh golongan tertentu serta terhad. Dengan
keterbatasan untuk membingkaikan maklumat foto, setiap jurugambar dituntut
untuk menghasilkan gambar yang mampu berbicara kepada setiap orang yang
melihatnya. Imej fotografi tersebut mampu mempengaruhi perasaan orang yang
melihat, serta mampu menggiring masuk imaginasi dalam situasi yang diciptakan
oleh jurugambar. Imej Fotografi seperti itu akan mudah mempengaruhi persepsi
masyarakat mengenai kebanggaan akan budaya Melayu Melaka. Masyarakat Melayu
perlu bukan sahaja perlu mempunyai kebanggaan kepada warisan budaya semata-mata
, tetapi mempunyai pemahaman dan penghargaan akan tingginya nilai budaya yang
wajib diwariskan kepada generasi akan datang. Masyarakat Melayu Melaka akan
menyedari kepentingan dunia fotografi yang menjadi sebahagian dalam
mendokumentasikan budaya bangsa dan akan mengingatkan mereka sifat jati diri
bangsa mereka.
Sejarah hasil Kegemilangan
Kesultanan Melayu Melaka ini telah menjadi kebanggaan seluruh rakyat negeri
ini. Kegemilangan sejarah ini telah diteruskan lagi oleh pemimpin negeri Melaka
yang mencetuskan wawasan untuk menjadikan Melaka terus melangkah ke hadapan
sebagai status negeri maju. Sokongan hingga ke akar umbi dari barisan
kepimpinan , rakyat dan turut disokong oleh jentera pentadbiran negeri telah
berjaya menghadapi cabaran untuk memenuhi impian itu. Y.A.B Datuk Seri Mohd Ali
Rustam dan keseninambungan pentadbiran Ketua Menteri Datuk Seri Idris Harun akan
berjaya membawa negeri Melaka ke arah negeri maju yang lebih maju dan harmoni. Bagi tempoh 10 tahun akan datang, kita boleh
melihat bagaimana Melaka dapat mengharungi cabaran untuk menjadi negeri Bandar
Teknologi Hijau yang pertama di Malaysia .MELAKA
MAJU NEGERIKU SAYANG, NEGERI BANDAR TEKNOLOGI HIJAU.
@ Ini merupakan ringkasan kertas kerja seperti tajuk di atas. Kertas kerja ini telah dibentangkan di Seminar Antarabangsa Pengajian Melayu 2013 di Akademi Pengajian Melayu,Universiti Malaya pada 30 Ogos 2014.Kertas kerja ini juga telah dikemaskini dan dikembangkan lagi pada Seminar Kebangsaan ke 2 Arkeologi, Sejarah Dan Budaya Alam Melayu 2013 di Universiti Kebangsaan Malaysia pada 26 Hingga 27 November 2013. Jika anda memerlukan kertas kerja penuh bolehlah inbox kepada saya email pertauitm@gmail.com.
SENARAI RUJUKAN
Ahmad, S.(1979). Sulalatus Salatin (Sejarah
Melayu). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Amato, R. (2008). Photography: The Birth of New Media Art Tesis Master Of Fine Arts, Faculty
Of New Media Art And Performance, Long
Island University.
Ann, Sarah. (2010). Storytelling and the
Photographic Image: Interactions, Boundaries
and Displacements in Italian
Culture,1839-2009. Tesis Doctor of Philosophy, University of California.
Aziz, A. (1965). Zaman Gemilangnya
Kerajaan Melayu Melaka. Kuala Lumpur: Penerbitan Pustaka Antara.
Asmad. (1983). Dokumentasi Seminar
Sejarah Melaka. Melaka: Kerajaan Negeri Melaka.
Bajorek, J.
(2010). Introduction: Special Section on Recent Photography Theory :The State
in Visual Matters. Theory,Culture
& Society 27 (155): 6.
Barthes, R. (1980). Camera Lucida Reflections on Photography. New York: Hill and Wang.
Chong,
Y. S. (1973). Cheng Ho Hubungan Melaka-China Pada Awal Abad Je 15 Nusantara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Diaz,
Amy.Catherine. (2012). Photography in Social Work Research: Using Visual Image
to Humanize Findings. Qualititative Social Work 20.
Duncan, K. (2013).Connecting with the Creator.
(Cover Story).World Literature Today 87(2): 82-87.
Esatcan.
(2009). Documentation
Of
Architecture:
Photography As An
Objective
Tool?.
Tesis Ijazah Senibina (Architechture),Middle
East Technical University
Fisher,
J. I. M. (2013). Take Picture-Perfect Digital Photos. PC Magazine 134-141.
Gilloch, G.(1996). Myth and Metropolis:Walter
Benjamin and the City. Cambridge.
Gilloch, G. (2002). Pictures of the Past:
Benjamin and Barthes on Photography and History. European
Journal of Cultural Studies 5(5):
14.
Gordin, M.
(2013). Conceptual Photography. (Cover Story). World Literature Today 87(2): 76-81.
Hanafiah,
R. A. (2002). Komunikasi Dalam Tradisi
Melayu. Persidangan Teori dan Pemikiran Melayu
Serantau.Anjuran Gedong Nasional, Tanjung Balai Karimum,Indonesia.
Hashim, M. Y.(2005). Parameswara
Pengasas Empayar Melaka. Melaka: Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP).
Howie, E. (2007).Photography’s Courtly Desires:Jacques Lacan, Roland Barthes, and
the Photographic Beloved.Tesis Doctor of Philosophy Department of Art,University
of North Carolina.
Ibrahim,
M. (2009). Tun Perak Pencetus Wawasan Empayar Melaka. Kuala Lumpur:
Tinta Publishers.
IKSEP,
(2011). Seminar 750 Tahun Melaka Merentas Zaman: Laman Web. Diambil dari laman
web http://www.iksep.gov.my.
Irvin,
S. (2012). Artwork and Document in the Photography of Louise Lawler. Journal of Aesthetics & Art Criticism 70(1): 79-90.
Jalid, H. (1984).Masjid-Masjid Tradisional Melaka,Pengaruh Dan Nilai Senibinanya.Tesis
Diploma Senibina, Kajian Senibina Perancangan dan Ukur,Universiti Teknologi
Mara,Shah Alam.
Jacobs, K. (1993).The Use of Photography to
Explore the Meaning of Health among Adolescents with Cancer Issues in Comprehensive Pediatric Nursing 16(3): 164.
Kim,
K. K. (1982). Melaka Dan Sejarahnya. Melaka: Persatuan Sejarah Cawangan
Melaka.
Langford, M. J. (1982). The Master Guide to Photography. New York: Knopf.
Latif, A. (2010). Pembinaan Jatidiri Melalui
Kegiatan Seni Budaya Melayu Serumpun. Institut
Seni Melaka Malaysia 2(13).
Magee,
C. (2007). Spatial Stories: Photographic Practices and Urban Belonging. Africa
Today 54(2): 109-129.
Marfizul,A.(2011).
Masjid-Masjid
Tersohor Di Malaysia: Penceritaan Melalui Visual Fotografi.
Akademi Seni
Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).
Manguel, A. (1999). Reading Pictures. Index on Censorship 28(8):
3.
O’Neil, K. E. (2011).
Reading Pictures: Developing Visual Literacy for Greater Comprehension. Reading Teacher 65(3): 214-223.
Perbadanan,
Muzium. Melaka.(1998). Melaka Pengamatan Melalui Lukisan Dan Diodrama. Melaka: PERZIM.
Prins, E. (2010). Participatory Photography: A Tool for
Empowerment or Surveillance? Action Research 8(18).
Shahizan
, Hasrul.H & Normah.M. (2012). Freedom of Photography the Malaysian
Scenario: A Vital Element of Press Freedom.
Asian Social Science 8(5):
8.
Shamsie, K. (2013).
The Missing Picture, World Literature
Today. 87: 10-13.
Szto, P. (2008). Documentary Photography in American Social
Welfare History: 1897-1943. Journal of Sociology & Social Welfare
35(2): 91.
Triadi, D.(2012). Fotografi Dan Budaya Tak
Terpisahkan. CekRicek Editor. Editor, C. Indonesia. 2013.
W.Eisner, E. (1998). The Englightened Eye: Qualititative Inquiry and the Enhancement of
Educational Practice. New Jersey:
Upper Saddler River.
Yamada-Rice,
D. (2011). New Media, Evolving Multimodal Literacy Practices and the Potential
Impact of Increased Use of the Visual Mode in the Urban Environment on Young
Children's Learning. Literacy 45(1): 32-43.
No comments:
Post a Comment