PENGENALAN
KEPADA “VISUAL REJIM”.
Untuk entry kali ini saya ingin menyentuh serba sedikit mengenai satu topik yang sangat menarik untuk diperbincangkan iaitu Visual Rejim. Saya pasti ramai diluar sana terutama jurugambar yang akan mempersoalkan apakah kaitan Visual Rejim dalam bidang Fotografi. Saya akan berkongsi kepada saudara/saudari maksud perkataan ini dan apakah kaitannya dengan bidang fotografi.
Untuk entry kali ini saya ingin menyentuh serba sedikit mengenai satu topik yang sangat menarik untuk diperbincangkan iaitu Visual Rejim. Saya pasti ramai diluar sana terutama jurugambar yang akan mempersoalkan apakah kaitan Visual Rejim dalam bidang Fotografi. Saya akan berkongsi kepada saudara/saudari maksud perkataan ini dan apakah kaitannya dengan bidang fotografi.
Konsep rejim visual dibangunkan dari
konsep 'rejim scopic' (Christian
Metz, Martin Jay). Dari segi sejarah, dimensi yang paling penting dalam rejim
visual kamera telah berkembang pesat dan melangkaui dari peranan sebenar kamera
yang hanya merakamkan imej (Still
Photography). Walau bagaimanapun, teknologi digital telah mempelbagaikan
kegunaan kamera.Bukan sekadar hanya merakamkan gambar, tetapi dengan teknologi
kini, kamera DSLR sudah boleh merekodkan video yang lebih baik dari video yang
sedia ada.
Bila kita melihat gambar-gambar ini, kita sudah dapat merasakan betapa teruknya bencana tsunami di Acheh. |
Tetapi,
konteks visual rejim ini tidak hanya sekadar bersandarkan kepada teknologi
kamera itu semata-mata, Jika disentuh dalam konteks maksud Imej yang
dihasilkan, saya boleh beranggapan bahawa maksud yang disampaikan dari sekeping
gambar ini sebenarnya telah melangkau kepada satu bentuk penyampaian yang
hebat. Maksudnya disini, imej yang dihasilkan dapat menceritakan sesuatu
senario,situasi atau keadaan lebih dari apa yang dilihat. Inilah yang dikatakan
kuasa imej fotografi dan bertepatan dengan satu peribahasa baru iaitu “Disebalik sekeping gambar tersimpan ribuan
kisah atau cerita.”Semuanya tidak diceritakan secara bentuk teks yang
panjang, tetapi ianya diceritakan hanya sekali pandang dan interprestasi
pemahaman yang tersendiri.
Penyampaian komunikasi
melalui imej fotografi merupakan salah satu kaedah visual bagi memaparkan
maklumat berkenaan sesuatu bidang, budaya, sosiologi atau keadaan semasa.
Kaedah ini lebih menarik kerana maklumat yang disertakan tidak terlalu berat
serta mudah difahami. Jika dibandingkan antara maklumat yang disampaikan oleh
imej fotografi dengan artikel teks, kita akan pasti mendapati, tingkah laku
manusia lebih cenderung berkongsi komunikasi dari imej fotografi.Ini kerana,
rata-rata manusia lebih mempercayai imej fotografi untuk disebarkan sebagai
salah satu komunikasi yang dipilih serta diperakui dan dipercayai
keberkesanannya.
Saya amat tertarik daripada satu
pendapat yang dizahirkan oleh Kurator Balai Seni Visual Negara, Intan Rafiza Abu Bakar, yang
telah menganjurkan satu pameran fotografi berkaitan dengan kemerdekaan. Pameran
ini menggunakan tiga kata penegasan utama iaitu kuasa, harapan dan tanah dalam
menghuraikan proses dan nilai kemerdekaan.Beliau telah menyatakan melalui satu
temubual bahawa"Rasa cinta kepada
negara dengan nilai patriotisme dipamerkan sebagai penghargaan buat para
patriot seni yang menggunakan seni fotografi sebagai senjata untuk menyampaikan
mesej.Tiada darah atau kematian yang mengiringi perjuangan mereka tetapi hanya
disampaikan melalui rakaman seni visual yang akan bertahan walaupun 100 tahun
lagi," jelasnya kepada Utusan Malaysia 3o September 2012. Ini jelas
menunjukkan bahawa sebenarnya Fotografi akan terus menjadi satu penyampaian
komunikasi yang paling berkesan. Inilah yang disimpulkan melalui “Visual Regime”
KISAH DISEBALIK FOTOGRAFI
26 Disember 2004…..
Gempa bumi tektonik berkekuatan 8,5 SR berpusat di Samudra India
(2,9 LU dan 95,6 BT di kedalaman 20 km (di laut berjarak sekitar 149 km selatan
kota Meulaboh, Nanggroe Aceh Darussalam). Gempa itu disertai gelombang pasang
(Tsunami) yang telah menimpa beberapa wilayah lepas pantai di Indonesia (Aceh dan
Sumatera Utara), Sri Lanka, India, Bangladesh, Malaysia, Filipina dan Thailand.
Menurut Koordinator (PBB), Jan Egeland, jumlah korban akibat badai tsunami di 13 negara (hingga minggu
2/1) mencapai 127.672 orang. Namun jumlah korban mati di
Asia Tenggara, Asia Selatan, dan Afrika Timur yang sebenarnya tidak akan pernah
diketahui, telah dianggarkan bahawa angka jumlah kematian adalah seramai 300.000
orang.
Kejadian menyayat hati mengenai peristiwa buruk tsunami
yang telah berlaku pada tahun 2004 merupakan antara peristiwa terburuk dalam sejarah dunia. Kita melihat
bagaimana Acheh telah ditimpa musibah umpama padang jarak padang terkukur.Kita
mengetahui dan menyedari betapa teruknya kerosakan daripada bencana tersebut
melalui fotografi yang disertakan. Kita mengetahui cerita disebalik
gambar-gambar ini dan siapakah yang merakamkan detik-detik tersebut.
Kewartawanan fotografi merupakan satu kerjaya
yang dipertanggungjawab untuk menyampaikan sesuatu maklumat atau berita.Mereka
dipertanggungjawabkan untuk memungut, menyunting, dan menyampaikan bahan berita
untuk disiarkan atau dicetak di media akhbar. Tidak lengkap rasanya akhbar itu
jika tidak diselangi oleh gambar-gambar.Hasilnya jika kita melihat keadaan imej
ini, kita mendapati betapa teruknya kemusnahan yang berlaku. Kita tidak
disajikan dengan teks yang panjang lebar, tetapi dengan imej fotografi di atas,
ia akan memberikan kesan dan maklumat kepada pembaca.
Imej fotografi yang dihasilkan akan menghasilkan
berita. Kebiasaannya ia akan difahami dengan hanya merujuk kepada imej-imej
pegun, tetapi dalam beberapa kes , ianya juga merujuk kepada video yang digunakan
dalam kewartawanan penyiaran. Photojournalism dibezakan fungsinya daripada
fotografi dokumentari, fotografi dokumentari sosial , street photography atau selebriti fotografi. Oleh itu, pematuhan
terhadap peraturan atau etika ketika merakamkan imej amat diperlukan. Wartawan
atau jurufoto perlu menyampaikan situasi yang benar serta boleh dipercayai. Kejadian
tsunami di Acheh,photojournalists perlu
mewujudkan gambar yang menyumbang kepada media berita. Ketepatan masa,imej yang
mempunyai makna dalam konteks peristiwa
yang telah direkodkan dan akan direkodkan.
Daripada imej yang disertakan itu, kita mendapati
bahawa penyampaian komunikasi yang amat berkesan dengan hanya sekeping gambar,
kita dapat menilai sendiri gambar-gambar ini serta dan saya percaya pembaca
boleh intreprestasi maklumat mengikut pemahaman masing-masing. Tetapi ianya
hanya mempunyai satu makna atau pemahaman iaitu kerosakan akibat bencana
Tsunami. Inilah yang dikatakan sebagai Rejim visual. Maklumat yang diberikan
lebih dari itu sebenarnya.
Mesej yang
terdapat pada pelbagai hasil karya komunikasi visual, merupakan mesej yang
disampaikan kepada sasaran adalah dalam bentuk tanda atau dikenali sebagai
“Semiotik”. Tanda visual dilihat dari cara menggambarkannya, dari pelbagai cara
yang boleh dilakukan samada melalui gambar atau simbol. Gambar-gambar yang
diberikan begitu jelas menunjukkan “teori semiotik” yang diberikan berjaya
menyerap dalam minda pembaca. Pembaca memahami penderitaan serta kehancuran
harta benda. Jiwa akibat bencana tsunami.
Apabila imej dijadikan satu
medium yang mempunyai pengabungan aspek komposisi dan membawa mood tertentu maka
semotik dapat berfungsi mengawal makna. Imej-imej kemusnahan tsunami ini adalah
sebagai simbol dan imej komunikasi
tampak yang sejagat dan lazim digunakan serta boleh diterima sebagai medium
komunikasi yang normal. Imej yang mempunyai mesej yang kukuh dapat diterima
apabila ada imej yang sesuai dan berfungsi bersama beberapa perkataan. Komunikasi
melalui imej fotografi telah diterima pada dasarnya adalah saranan bersama
kenyataan-kenyataan tertentu yang memudahkan pembaca sendiri mentafsirnya. Sekiranya
hanya gambar dalam jumlah yang tidak terbatas tanpa sokongan ayat atau
lain-lain simbol makna, fungsi simeotik untuk membantu pemahaman pembaca akan
menjadi agak terhad namun masih boleh difahami mengikut peringkat pemahaman
manusia.
Kita akan membincangkan mengenai Teori Semiotik ini dan kepentingannya dalam bidang fotografi pada entry yang akan datang....selamat membaca...
No comments:
Post a Comment