Followers

Wednesday 7 January 2015

PERKEMBANGAN BIDANG FOTOGRAFI: SATU PANDANGAN

Assalamualaikum W.B.T

Syukur alhamdullilah, pada hari ini, segala urusan saya dapat berjalan dengan lancar. Pagi tadi, saya memotong beberapa bil yang tidak diperlukan. Seperti kebiasaannya, Bandar Melaka, memang sentiasa penuh dengan ramai orang, untuk mencari parkir, memerlukan kesabaran dan sedikit kecekapan. Itulah sebabnya, saya gemar bergerak untuk menyelesaikan apa sahaja urusan pada waktu pagi. 

Berbalik kepada tajuk yang ingin saya bincangkan hari ini. Mengenai Perkembangan Bidang Fotografi secara umum dan merupakan pandangan peribadi saya. Hatta, perkembangan bidang ini lebih kepada senario tempatan dan hanya sedikit sahaja saya sentuh mengenai perkembangan bidang fotografi di negara-negara jiran kita. Insyaallah, mungkin entry akan datang, saya akan bincangkan perkembangan bidang fotografi di negara-negara seperti Indonesia, Brunei dan Filipina. 

Sebenarnya, jauh dalam sudut hati saya, saya berasa amat berbangga kerana bidang fotografi sudah mula dikenali dan bertapak dengan jayanya. Jika, kita melayari website-website, begitu banyak penawaran kursus fotografi dianjurkan. Dari nama yang dikenali sehingga kepada jurufoto -jurufoto yang baru sahaja berkecimpung dalam bidang fotografi ini. Dari harga yang mahal sehingga menawarkan dengan harga yang murah. Dari bengkel 3 hari sehinggalah kepada bengkel setengah hari. Setiap tenaga pengajar ini, sudah pasti mempunyai strategi untuk menarik jurugambar yang baru berkecimpung untuk menyertai bengkel yang ditawarkan. Secara jujurnya, pernah sekali saya diam-diam menyertai salah satu bengkel yang dianjurkan. Niatnya cuma satu, untuk melihat sendiri bagaimana jurufoto tersebut mengendalikan bengkelnya. 

Pandangan saya secara jujur, pilihlah bengkel fotografi yang memang mempunyai tenaga pengajar yang diiktiraf. Maksud saya, diiktiraf dari segi pengalaman dan akademik. Untuk belajar fotografi, tidak cukup dengan hanya membaca di internet dan membeli buku semata-mata. Tetapi perlu ada tok guru yang mempunyai pengalaman dan ilmu yang cukup. Perhatikan portfolionya. Perhatikan kelulusannya. Banyak kes yang terjadi, jurugambar ada yang mengadu kepada saya, ilmu yang diperolehi tidak betul dan mereka tidak jelas apa yang cuba disampaikan. Beberapa terma foto diubah suai mengikut rasa tenaga pengajar tersebut. Ini yang bahayanya. 

Apabila anda ingin mempelajari fotografi, anda memerlukan pengetahuan yang luas dalam aspek teknikal. Soal gambar cantik atau tidak sebenarnya anda sendiri akan pelajari melalui pengalaman. Cantik dalam bidang fotografi itu adalah subjektif. Anda rasakan imej gambar anda cantik, tetapi mungkin interpretasi orang yang melihat imej gambar berlainan dengan anda. Tips saya mudah sahaja. Berikan penegasan dan kekuatan subjek matter utama anda. Mudahkan mesej yang disampaikan. Masukkan sedikit permainan teknikal. Masukkan sedikit unsur-unsur estetik. Insyaallah, imej gambar anda akan menjadi Wow Factor. Untuk mendapatkan Wow factor itu bukan mudah. Anda memerlukan fokus dan meletakkan jiwa anda pada imej gambar. Jika diingat mengenai terma jiwa gambar, Student saya suka mengejek saya kembali jika membuat presentation gambar mereka dengan mengatakan, Imej gambar mereka mempunyai Soul... tidak mengapa, asalkan mereka sentiasa ingat. 

Saya kurang setuju jika ada beberapa tenaga pengajar mengeluarkan tagline. Pandai fotografi dalam masa singkat. Ilmu fotografi memerlukan masa. Anda perlu mencari style (gaya) anda sendiri. Tidak perlu terlalu obses dengan mana-mana jurugambar yang sudah mempunyai nama. Mereka dengan cara mereka dan anda dengan cara anda. Dapatkan ilmu mereka dan kemudian bina style anda sendiri. Untuk mendapatkan style, mula-mula anda meniru dahulu. Cuba rajinkan diri dengan menyelak dan melihat mana-mana majalah fotografi yang anda suka. Perhatikan dan cuba tiru. Insyaallah, lama kelamaan, anda boleh membina gaya anda. Apa yang anda perlu tekankan ketika mengikuti bengkel tersebut. Belajar sebanyak yang mungkin hal-hal teknikal dari tenaga pengajar anda. Jangan terlalu risau dengan hendak membina gambar yang cantik. Hendak membina gambar yang cantik memang memerlukan sedikit masa. Jika anda rajin praktikan tips saya. Insyaallah, anda akan menjadi seorang jurugambar yang cekap. 

Satu mentaliti yang sentiasa ada pada seorang jurugambar. Mereka ingin mendapatkan job2 weeding sehingga ada yang sanggup meletakkan harga yang terlalu murah. Bidang fotografi bukan sekadar untuk weeding sahaja. Lambakan jurufoto perkahwinan merupakan satu persaingan yang sihat. Tetapi ada daripada mereka cuba merosakkan industri dengan menawarkan harga yang terlalu murah. Cuba semak harga lantai yang telah ditetapkan. Patuhi dan fikirkan untuk jangka masa yang panjang. Pasangan pengantin selalu hendak harga yang murah tetapi mereka hendak macam-macam. Jangan rosakkan industri fotografi dengan menurut kehendak mereka. Semaklah harga Lantai yang telah ditetapkan. Untuk masa sekarang, sudah ada kamera sahaja, sudah boleh membuat Job weeding. Jadi bersainglah secara sihat.  

Bidang fotografi ini sudah terlalu luas. Boleh dikatakan, dalam kehidupan manusia yang sedang berada dalam arus kemodenan ini memerlukan imej fotografi dalam kehidupan mereka. Lihat sahaja disekeliling kita, pengiklanan, akhbar, promosi, pengajaran, forensik, perubatan, kejuruteraan, budaya semuanya memerlukan imej fotografi. Malah sudah ada beberapa penyelidikan dari fakulti-fakulti yang bukan dari FSSR sudah mengkaji dan membuat penyelidikan mengenai imej fotografi. Ini semuanya menjadi satu petanda bahawa sudah ramai menyedari dan menerima imej fotografi dalam kehidupan zaman ini. Jika diimbas dahulu, ada sesetengah saudara mara saya, memandang rendah kepada saya apabila mengetahui saya mengambil jurusan fotografi. Ada juga dengan sini bertanya kepada saya, apa yang saya hendak buat selepas bergraduat nanti. Ada peluang pekerjaan?. Dan kini alhamdullilah, rezeki allah ada dimana-mana. Saya kini pun tidak menduga. tetapi saya bersyukur dan gembira kerana bidang fotografi sedang berkembang dengan pesatnya. Tetapi menjadi satu kekhuatiran secara peribadi. Bidang fotografi akan menjadi tepu satu hari nanti. Bila terlalu ramai jurugambar, tetapi industri fotografi kita masih lagi kecil. Saya agak risau dengan lambakan jurugambar akan membuatkan industri ini menjadi tepu. Ada sesetengah student saya, langsung tidak mempraktikan diploma atau ijazah mereka dengan bekerja sebagai jurugambar. tetapi mereka bekerja diluar bidang. Ada yang menjadi pegawia bank dan ada juga yang bekerja sebagai pegawai tadbir. Ini bermakna mereka menjadikan diploma dan ijazah dalam bidang fotografi sebagai pasport untuk bekerja semata-mata. 

Sudah sampai masanya, Kerajaan mengiktiraf jurugambar yang bekerja dalam sektor kerajaan. Gred jurugambar kini hanya setakat gred 30 sahaja. Mereka masih lagi dikira sebagai kumpulan sokongan. Tidak salah rasanya, kerajaan memperkenalkan Gred jurugambar dalam kumpulan pengurusan dan profesional (PnP). Berikan laluan sehingga gred 52 ke atas. Bukalah peluang jurugambar yang boleh diserapkan dalam semua Kementerian. Kita tidak boleh beranggapan, jurugambar setakat memegang kamera semata-mata. Tetapi mereka mempunyai multi skills yang sama dengan graduan kelulusan lain. Tetapi sayang, jurugambar yang bekerja dengan sektor kerajaan terpinggir. Kita memerlukan satu persatuan yang betul-betul kuat untuk membawa isu dan cadangan ini kepada JPA. Jika peluang ini dibuka. Graduan-graduan fotografi mempunyai jaminan kerjaya yang cerah. 

Perkembangan fotografi perlu bersifat globaliasi dan multi skills. Jika kita tidak mahukan industri dan kerjaya fotografi ini menjadi tepu. Kita perlu meneroka bidang fotografi ini dengan lebih meluas. Industri dan akademik perlu berjalan seiringan. Tanpa industri, siapalah ahli akademik. Tanpa Ahli akademik, pincanglah industri. Kita lupakan sengketa dan menunjukkan siapa yang lebih hebat. Kita perlu sokongan dan dorongan diantara satu sama yang lain jika kita cintakan dan sayangkan bidang fotografi. Saya amat terbuka menerima apa jua cadangan daripada jurugambar yang sedia ada. Saya menyokong sepenuhnya usaha-usaha untuk memertabatkan bidang ini. Insyaallah, seberkas lidi tidak mudah dipatahkan. begitu juga kita, Bermuafakat untuk memperkembangkan bidang fotografi agar dihormati oleh generasi yang akan datang....

Nadzri b. Mohd Sharif 
8 Januari 2014 
1.05 Tengah Hari..
Kelemak ... 

     

No comments: